|
||||||||
|
Twee top jazzmuzikanten uit Nederland hebben hier de handen ineen geslagen, pianist Rob van Bavel en bassist Joris Teepe. Rob van Bavel (Breda,1965) wilde net als zijn vader klassiek pianist worden, maar gelukkig voor de Nederlandse jazz viel zijn keuze anders uit. Hij speelde met vele coryfeeën uit de Nederlandse jazzscene zoals Piet Noordijk, Eric Ineke, Ben van den Dungen, Tineke Postma en natuurlijk Joris Teepe e.v.a. Hij geeft concerten over de hele wereld, letterlijk van Siberië tot Viëtnam. Er zijn diverse invloeden te horen in zijn spel maar zijn roots liggen toch in de swing en de bop. Hij geeft tevens les aan de conservatoria in Amsterdam en Rotterdam en schreef het lesboek “Jazz Piano Essentials”. In 1988 verscheen zijn debuut album “Just for you”, sindsdien heeft hij er zo’n kleine 20 albums aan toegevoegd. Joris Teepe (Den Haag, 1962) is met recht een internationaal muzikant sinds hij in begin jaren ’90 verhuisde naar New York waar hij samenspeelde met het crème de la crème van de Amerikaanse jazz zoals Rashied Ali, Don Braden, Tom Harrell en Randy Brecker. In 2001 wordt hij hoofd van het Conservatorium in Groningen, nu het Prins Claus Conservatorium, in 2011 verhuist hij naar Amsterdam maar hij houdt een adres aan in New York. Gedurende de coronacrisis in 2020 besloten ze een duo te vormen en online live streams te doen vanuit het huis van Rob in Roelofarendsveen. Daar ontstond ook “Dutch Connection” opgenomen door de bekende technicus Sander van der Heide op 28 december 2021, elk nummer werd in één keer opgenomen zonder edits. Het album telt 16 composities, 3 van Rob en 6 van Joris, “Nascimento” van Barry Harris, de klassieker “I’m old fashioned” van Jerome Kern/ Johnny Mercer, “Steepian Faith” van Kenny Kirkland, het bekende “Take the “A”train” van Billy Strayhorn en niet van Duke Ellington zoals de hoes aangeeft, “Star Eyes” van Gene de Paul/ Don Raye en “Supone” van Mike Stern. Het album opent met het fraaie “A summer’s day” van Rob, wat onmiddellijk opvalt is de fraaie klank van de piano en vooral het sonore geluid van de contrabas, de studeerkamer van Rob evenaart qua akoestiek met glans een professionele studio. Het warme pianospel en de gloedvolle klank van de contrabas vormen een prachtige muzikale synthese waarmee wel kan worden vastgesteld dat dit duo voor elkaar is geschapen. De composities ontlopen elkaar kwalitatief niet zoveel, tot mijn favorieten behoort zeker “Con Edison” van Joris met zijn fraaie opbouw en knappe spanningsboog. Ook “Malcolm’s Minuet ”van Rob met zijn klassieke trekjes is een knappe compositie waarvan het echt genieten is. “Take the “A”train” is een van mijn favoriete klassiekers en deze swingende versie mag er zijn, het nummer was zo ongeveer de herkenningstune van de Boy Edgar Sound bij de concerten in het Shaffy Theeater lang geleden. Het tempo blijft furieus in “Little Felix” van Joris, een enorme swinger waarbij je niet stil kunt blijven zitten, top ! Ik durf het nauwelijks te schrijven, maar als dit album mede het resultaat is van de corona pandemie dan heeft het toch ook tot iets moois geleid. Jan van Leersum.
|